Wanhoop/Boetes UWV

 

Wanneer een overheidsinstelling mensen de grond in werkt

 

wo 08 jan 2014, 05:30

 

 

 

 

Uitkeringsinstantie doet steeds vaker aangifte

Werklozen door het lint aan balie UWV

door Daphne van Dijk

AMSTERDAM -

Wanhopige werklozen belagen steeds vaker het UWV. Het aantal persoonlijke bedreigingen en intimidaties tegen het personeel van de uitkeringsinstantie is vorig jaar verdubbeld en steeds vaker moet de rechter er aan te pas komen om een contactverbod op te leggen.

Foto: ANP

Vandaag dient weer een dergelijke zaak bij de Amsterdamse kortgedingrechter. De cliënt, een 59-jarige man, krijgt al jaren een arbeidsongeschiktheidsuitkering. In 2006 probeerde hij als zelfstandige aan de slag te gaan. Dat mislukte en de man kwam in financiële problemen waarvoor hij het UWV verantwoordelijk hield. Vanaf dat moment bestookte hij met name zijn arbeidsdeskundige met e-mails waarin hij haar kleineert, uitscheldt en uiteindelijk bedreigt. Ook schreef hij epistels op internet en gaf hij in eigen beheer een boek uit over zijn UWV-ervaringen.

Over grens

Jaarlijks worden er bij het UWV honderden keren meldingen gemaakt van verbale en fysieke agressie door cliënten. „In 2012 hebben we uit die grote hoeveelheid meldingen 29 keer aangifte gedaan bij de politie omdat er echt over een grens was gegaan. Vorig jaar was het aantal aangiften al toegenomen tot 59 aangiften. In 2013 heeft dat in vijf keer van de gevallen geleid tot een zitting bij de rechter waarbij een contact- of gebiedsverbod werd opgelegd, afhankelijk van het soort agressie. In al die zaken heeft de rechter ons in het gelijk gesteld. Je bent als klant dan zo ver gegaan, dat er alleen nog maar mag worden gecommuniceerd via brieven naar een speciaal adres”, aldus UWV-woordvoerder Remco Icke.

Zero tolerance

Het UWV, dat 1,3 miljoen Nederlanders van voornamelijk een WW-uitkering voorziet, voert sinds anderhalf jaar een zerotolerancebeleid, waarbij emoties worden getolereerd maar agressie niet. „We hebben het gevoel dat door de economische crisis mensen sneller hun frustratie op overheidsinstellingen afreageren. De groep wordt groter en mondiger. Dat is op zich niet erg, wel als het overslaat in bedreigingen”, aldus de zegsman.

Bij de zaak die vandaag in Amsterdam dient, is de eis een contactverbod van twee jaar, op straffe van een dwangsom van 250 euro. Ook moet de cliënt zijn uitlatingen op internet verwijderen en mag hij zich niet intimiderend opstellen. De man mag alleen nog maar schriftelijk contact hebben met het UWV.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22192874/__Door_het_lint_bij_UWV__.html (bron)

 

 

 

 

UWV helpt werkloze liever aan boete dan aan baan

 

Boetes leverden vorig jaar 23,3 miljoen euro op,

 veelvoud van opbrengst 2012 ... 

Ook strafkortingen sterk gestegen

 

Wanneer een overheidsinstelling mensen de grond in werkt  website redactie

 

Medewerkers van het UWV worden er door het management op aangestuurd zich te richten op het opleggen van boetes en sftrafkortingen, in plaats van op het helpen vinden van werk, dat schrijft de Stentor vandaag.

 

Het UWV zou jaarlijks miljoenen 'verdienen' aan het opleggen van boetes aan uitkeringsgerechtigden.

 Over 2013 bracht dat een bedrag van 23,3 miljoen op, een veelvoud van de opbrengst uit eerdere jaren.

 Ook het aantal strafkortingen is flink toegenomen, 

waarmee de organisatie - die zelf ook flink de broekriem moet aanhalen -

 een onduidelijk aantal miljoenen bespaart.

Ex- en huidige medewerkers verklaren onafhankelijk van elkaar aan de Stentor dat UWV aanstuurt op 'schadelastbeperking'.

Een medewerker van UWV:

"Je wordt afgerekend op je targets. Je moet een bepaald aantal mensen plaatsen, vacatures binnen halen, mensen een boete opleggen en mensen korten op de uitkering."

Een collega verklaart:

 

"Als je 200 mensen aan werk helpt, scheelt dat uitkeringen. 

Maar je kunt hetzelfde financieel resultaat behalen als je mensen boetes oplegt of kort op de uitkering.

 Hier wordt op gestuurd door het management."

 

Medewerkers zijn daarom vooral bezig met het uitpluizen van bestanden:

"Ze volgen mensen intensief om te kijken of mensen fouten maken.

 Als ze iets vergeten, wordt er direct een sanctie opgelegd."

 

UWV-directeur André Timmermans ontkent echter dat er sprake is van gericht beleid:

En natuurlijk zegt de directeur dat er niets van waar is  website redactie....

"We leggen geen boetetargets op. 

Wat we wel doen is kijken hoe het aantal kennisgevingen zich tot elkaar verhoudt in de verschillende regio's.

 Niet om te zeggen dat iemand achterblijft, maar om de kwaliteit van de programma's te beoordelen."

cc-foto: mystic_mabel

 

bron

http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/27053_uwv_helpt_werkloze_liever_aan_boete_dan_aan_baan/